Besinlerin zevkle ve istekle yenmesinden iştah olarak bahsederiz. İştahtan bahsedebilmemiz için öncelikle kişinin açlık ve tokluğu ayırt etmesi gerekir...
Besin tercihinin duygusal temelleri
Yemek insanın en temel ve doğal gereksinimi olup iç güdüseldir. Doğal olarak sahip olduğumuz ve doyurulması gereken beslenme güdüsü, çocuk ve anne arasındaki ilişkinin şekline göre yeme davranışı olarak biçimlenir.
Yeme davranışı duygusal ve bilişsel gelişim ile ilgilidir. Yeme davranışı farklı şekillerde nitelendirilebilir. Yemekleri istekle yemek, reddetmek, iştahsızlık, seçmek, düzensiz ve uygun olmayan koşullarda beslenmek, gibi yaşamda erken başlayan özellikler, anoreksiya, bulimia, tıkınırcasına yeme gibi yemeyle bağlantılı tıbbi sorunları kapsayan bu yelpazede sorunların oluşum mekanizması önem taşır.
İnsan yaşamında yiyecek sevgi ve ilginin en erken sembollerinden biridir. Bebeğin ihtiyacı olduğunda uygun miktarda beslenmesi fiziksel ve duygusal olarak sağlıklı olmasını sağlar.
Besinlerin zevkle ve istekle yenmesinden iştah olarak bahsederiz. İştahtan bahsedebilmemiz için öncelikle kişinin açlık ve tokluğu ayırt etmesi gerekir. Besin alımıyla enerji tüketimi arasında denge oluşacak şekilde beslenmeye tokluk denir. Çocuk kendine bakan kişi ile farklı iletişim yolları geliştirir. Bu ilişkiyi kuramazsa iştahtan ve mutluluktan eksik bir ortam oluşur. Bağımsızlık savaşını yeme üzerinden gösterebilir. Annenin ilgisini çekmek için veya kızgınlık ifadesi olarak yemeği reddeder.
Doğumdan itibaren bebeğin acıktığında beslenmesi, beslerken göz kontağı ve temasla duygusal desteği önemlidir. Eline Bir şey alıp yemeğe çalıştığında engellememek, çiğnemeyi öğrendiğinde katı gıdaya geçmek, farklı besin gruplarını aralıklı olarak denetmek, ısrar etmeden kabullendirmek Sağlıklı Beslenmenin temelini oluşturur.
Yemeği Reddetmeyi Önlemek İçin
- Baskıcı olmamak
- Ailecek düzenli ve birlikte yemek
- Stres yapan faktörü ortadan kaldırmak
- Yemek dışı ilgiyi arttırmak
- Öğün aralarında abur cubur vermemek
- Sıvı beslenmeden kaçınmak
İştahsızlık Nedir? Sebepleri Nelerdir?
- Yemeğin zevkle ve istekle yenmemesidir
- Biyolojik ve psikososyal nedenleri vardır
- Ailenin etkisi (koruyucu kontrollü anne, annenin eğitimi, beslenmenin uygun şekilde desteklenmemesi vs)
- Çocuk kaynaklı etkenler(tokluk, mutsuzluk)
- Çevresel nedenler (Tv, diğer oyalama yöntemleri, aktivite yokluğu)
İştahsızlığa Karşı Anlınabilinecek Önlemler
- Açlık ve tokluğun öğretilmesi
- Sıvı miktarlarının azaltılması
- Çocuğun besin tercihini dikkate almak
- Porsiyonları çocuğa göre ayarlamak
- Düzenli yemek saatleri
- TV ve diğer oyalayıcılardan uzak durmak
- Yemeğin sunumuna özen göstererek ilgiyi arttırmak
- Birlikte ve/veya yaşıtlarıyla yemek yemek
Aşırı Yeme Nedir? Sebepleri Nelerdir?
- Duygusal, davranışsal, çevresel nedenler olabilir
- Sıkıntı, yorgunluk, duygularla baş edememe (kızgınlık, ilgi çekme)
Aşırı Yemeye Karşı Anlınabilinecek Önlemler
- Anne baba rol model olmalı
- Yemekler ödül/ceza olarak kullanılmamalı
- Duygu yatıştırmak için yemek verilmemeli
- Düzenli öğün saatlerine dikkat etmek ve ana öğünden 2 saat sonra ara öğün vermek
- Tv ve tablet karşısında yemek yedirmemek
- Çocuğu sürekli yemesi için ısrar ve teşvikte bulunmamak
Detaylı bilgi için
randevu alabilir veya
444 54 33 çağrı merkezimiz ile iletişime geçebilirsiniz.
Bilgilendirme amaçlıdır.
İçeriğimiz daha önce kez değerlendirilmiş ve ortalama yıldız verilmiş.
23 Ekim 2015 Cuma - 12:43